Vad gör företag inom catering i Stockholm egentligen?

Ett framgångsrikt evenemang är ofta resultatet av att flera olika beståndsdelar fungerar väldigt bra tillsammans. Mat och dryck är en av de beståndsdelar som har en stor betydelse för evenemangets framgång. Därför väljer många arrangörer av evenemang att köpa in catering i Stockholm som en tjänst. Men vad gör då leverantörerna av dessa tjänster egentligen?

Kortfattat kan man säga att de ser till så att gästerna ges en härlig och minnesvärd kulinarisk upplevelse. Men det går förstås att väva ut detta resonemang en hel del ytterligare. Läs vidare så ska vi göra just detta!

Vad är en cateringfirma?

En cateringfirma är ett företag som specialiserar sig på att förbereda, tillaga och servera mat och dryck i samband med olika typer av evenemang. Utöver att enbart tillaga maten ansvarar de ofta även för den logistik som är involverad i att föra ut rätterna till den aktuella platsen. Detta oavsett om det rör sig om en bröllopssal, ett styrelserum på ett företag, en allmän plats eller en privat bostad.

De företag som specialiserar sig på catering i Stockholm kan även planera själva menyn samt servera maten och städa upp när gästerna har ätit. Fortsätt att läsa för att få mer information om deras tjänster!

3 tjänster inom catering i Stockholm som ofta tillhandahålls

Några exempel på de tjänster som en cateringfirma kan tillhandahålla är:

  • Framtagande av meny. Leverantörer av catering i Stockholm jobbar ofta nära sina kunder för att ta fram en meny som är anpassad för det aktuella evenemanget. Menyn bör ha ett visst tema och även ta hänsyn till gästernas preferenser och kostbehov.
  • Förberedelse av mat och dryck. Den allra viktigaste delen av dessa tjänster är att förbereda den mat och dryck som ska serveras. Detta innefattar allt från att inhandla de ingredienser som ska användas till att förbereda och tillaga rätterna.
  • Servering och presentation. En cateringfirma brukar även servera och presentera maten. Detta oavsett om det rör sig om en buffé med olika stationer eller en lite mer formell sittning. De kan ofta även tillhandahålla serveringspersonal och liknande på själva eventet.

Ballongställ och andra dekorationer till kalaset

Ballonger hör verkligen kalas och fester till och med en maffig bukett skapas enkelt en lyxig känsla på tillställningen. Att använda helium är dock ganska dyrt men det finns en lösning på problemet och det är att använda ballongställ i stället. Dessa är inte särskilt dyra och en stor fördel är att dom kan användas om och om igen. Läs mer om ställen och andra härliga dekorationer till kalas här.

Härliga buketter med ballongställ

Ballonger hör som sagt kalas och fester till och i bukett gör dom sig kanske allra bäst. För att få till en sådan bukett går det att använda sig av helium – något som dessvärre är ganska dyrt. Dessutom håller det inte särskilt länge men på senare tid har det blivit både vanligt och populärt att använda ballongställ i stället.

Ballongställ finns i lite olika varianter – till exempel med olika höjd och plats för olika antal ballonger. En del lämpar sig bäst att ställa på golvet medan andra passar på bord och liknande.

Att använda ballongställ är enkelt – det är bara att blåsa ballongerna, knyta dom precis som vanligt och sedan fästa på stället. Ställen är dessutom billiga, åtminstone jämför med helium, och en stor fördel är att dom kan återanvändas om och om igen – prefekt för kalas och fester i framtiden.

Andra fina kalasdekorationer

Med ballongställ är det alltså enkelt att skapa härliga buketter till kalas och fest men förutom det kan det vara kul att komplettera med andra dekorationer. Vad gäller just dekorationer finns mängder av produkter att välja bland och det kan vara en bra idé att försöka hålla någon form av röd tråd, så att det ser festligt ut snarare än rörigt.

Ett tips är att välja en eller ett par färger, till exempel svart och guld eller silver och vitt, och sedan leta efter dekorationer i dom färgerna. Det kan även vara bra att utgå från själva tillställningen vid val av dekorationer, då vissa passar bättre till exempelvis bröllop och andra till barnkalas. Några saker som däremot passar dom flesta typer av kalas och fester är:

  • Girlanger
  • Ljusslingor
  • Engångsartiklar, så som dukar, tallrikar och bestick

För att slippa leta dekorationer på flera olika ställen är ännu ett tips att hitta en e-butik som säljer kalas-, och festprodukter. Dessa brukar ha ett stort utbud av allt som kan tänkas behövas – allt samlat på ett och samma ställe.

Intresse för mingelmat i Stockholm

För dig som ska anordna en fest eller kanske ett event är mat och dryck något av det mest uppskattade. Dock kan det vara svårt med bordsplacering, särskilt om det är många människor som inte känner varandra väl. Ett enkelt sätt att lätta upp stämningen på är genom att servera mingelmat. Mingelmat kan vara såväl välkomstsnacks som en fullskalig buffémeny. Beroende på vilken sorts event det handlar om kan mingelmat i Stockholm vara allt från enklare street food till en elegant och överdådig bröllopsbuffé. Det finns många saker att tänka på om du själv vill ställa iordning mingelmaten. För att göra buffébordet mer tilltalande är det bra att bygga på höjden och i olika nivåer. Detta kan du enkelt göra genom att skapa dimensioner med uppochnedvända skålar som du placerar faten på. Dels blir det lättare för gästerna att ta för sig av maten, samtidigt som bordet ser trevligare ut.

Andra tips och trix

Det finns mängder av andra bra saker att känna till när du ska ta fram mingelmat i Stockholm. Ett tips är att använda dig av vitt porslin. Ställ fram i travar eller placera på borden. Det vita porslinet drar inte uppmärksamhet från maten utan låter alla smårätterna tala för sig själva. Om du själv ska presentera och lägga fram mingelmaten är ett annat bra tips att ställa fram röror på skedar istället för i skålar. Då tar varje gäst varsin sked med den röran man vill ha. Dels ser det mer kreativt ut samtidigt som det inte blir lika kladdigt och smuligt i såsskålen.
När du väl placerar ut maträtterna för ditt buffébord är det bra om du tänker logiskt. Alltså i vilken ordning du ska placera ut maten. Om det gäller ett julbord exempelvis känns det mer naturligt att sillen och laxen är i början av bordet och det varma kommer senare. Se även till att det finns plats att ställa tallriken vid buffébordet, något som ibland behövs om gästerna vill kunna smöra en smörgås eller liknande och inte kan hålla i tallriken samtidigt.

Vilken typ av mingelmat?

Mingelmat i Stockholm kan vara i stort sett vad som helst. Men något som är praktiskt att tänka på är att maten bör gå att äta med en hand helst. Det är också bra med kallskuret och sådant som inte behöver vara jättevarmt då maten kommer stå framme.

Snabba tips för din bröllopsplanering

Bröllopsplanering krävs för att ceremonin ska bli lyckad. Bland annat kanske man har mat, musiker, blommor, klänningar, aktiviteter och en rad andra moment som måste bli bra var för sig, och samordnas med varandra.

Gästerna först

Planera utifrån gästerna. Få ett hum om ungefär hur många de kommer att vara innan du bokar en lokal, så att det finns plats för både gästerna och personalen. En bra tumregel är att hyra en lokal som har ungefär två och en halv kvadratmeter yta på gäst. Låter det mycket? Ja, kanske, men när man sedan tar hänsyn till att man kommer behöva plats för band, dansgolv samt bord och stolar, så låter det nästan för lite.

Vädret

För ett optimalt bröllop är det bra om vädret är på ens sida. Att kontrollera det är svårt – men man kan åtminstone titta på väderprognoserna och anpassa sig därefter. Finns det risk för regn? Var i sådana fall särskilt noga med regnskydd. Titta även på en alternativ plats att ta foton på också.

Finns det risk att det är den varmaste dagen på året? I sådana fall kan man ladda upp med extra kalla drinkar, och kanske ha ett antal fläktar redo. Även starkt solljus kan påverka fotograferingen om ni ska bilder utomhus. Direkt och starkt solljus kan göra det svårt för fotografen att få en snygg bild. Även med detta i åtanke bör man titta på en skyddad plats att foton på.

Bör du minska antalet gäster?

Stora bröllop är dyra. Om du, i din bröllopsplanering, märker att du börjar spräcka budgeten, är en effektiv metod att lätta lite på gästlistan. Dryck och mat brukar uppgå till nästan hälften av bröllopskostnaderna. Ponera att dessa kostnader uppgår till 700 kronor per person – genom att då minska gästlistan med tio personer sparar du 7 000 kronor.

Du kan även titta på att ta in flera offerter och jämföra dem när det kommer till exempelvis musik, blommor och fotograf.

Planera ditt bröllop i Stockholm på 6 månader

Ibland kan det gå fort och det särskilt när det handlar om förhållanden och äktenskap. Om man har hittat rätt och känner sig säker på sin sak så finns det ju ingen anledning att vänta men hur får man ihop ett bröllop i Stockholm på 6 månaders tid? Faktum är att folk har arrangerar bröllop på ännu kortare tid och ett halvår bör räcka väl för att det ska bli till en fin ceremoni och en fest som man aldrig glömmer. Här kommer några viktiga tips som kan vara bra att ha i åtanke då man ska planera inför sitt bröllop.

Skaffa hjälp!

Det här är faktiskt något som alla borde göra. Om det ska bli till ett större bröllop i Stockholm inom ett halvårs tid så behöver ni hjälp. Man kan vända sig till en professionell bröllops-fixare eller be en vän om att hjälpa till med planering. Fördelen med en professionell tjänst är att man då får rätt tips och råd i enlighet med de behov som man har. Den som jobbar med att ordna bröllop vet nämligen vad olika slags personer kan tänkas kräva medan en god vän kanske mest antar vad som blir bäst utan att egentligen veta hur man ska gå till väga.

Välj ditt datum

När du ska välja datum för bröllopet så gäller det att vara lite flexibel. Man kanske inte måste kombinera en ceremoni i rådhuset med det faktiska bröllopet. Idag finns det så många sätt att gifta sig på och därför så ska man ta reda på hur lång tid det kommer att ta att hantera det rent praktiska och tekniska och så givetvis när den festlokal som man är intresserad av är öppen. Om man bara har 6 månader på sig så kan man inte räkna med att få exakt det datum som man hade tänkt sig så undvik att snöa in på en viss veckodag. När gästerna är en viktig del av bröllopet så ska man även tänka på hur de kommer att se på den veckodag som man har valt. En fredag eller lördag ger ju mer utrymme för folk att festa loss då de inte ska tillbaka till jobbet nästa dag.

Rätt plats och gästlista

Den som bor i Stockholm vet en hel del om vackra naturliga platser att gifta sig på. Man kan till exempel välja intill havet på Lidingö för att skrida ut tillsammans på bryggan till de väntande gästerna. Man ska också skapa en gästlista där man noterar var de som man vill bjuda bor. Om man ser att de flesta finns norr om Stockholm så kanske det blir bäst att välja något som ligger nära denna del. På just Lidingö som är en otroligt vacker del av Stockholm rekommenderar vi att anordna bröllop på Blue Hotel som passar utmärkt efter vigseln, speciellt restaurangen med panoramafönster över Stockholms inlopp. När gästerna inte kommer att spela in lika mycket så kanske man väljer något annorlunda som inte är lika lättillgängligt. När det handlar om festlokaler så är det viktigt att ta en titt på dessa innan man bokar så att man inte baserar sitt val på bilder som man har sett online.

Blommor, mat och kläder

Om bröllopet ska vara i Stockholm så ska man inte hyra in mat, blommor och kläder från Stockholm. Det bästa är att finna ett lokalt alternativ som man lätt kommer åt under planering och dagarna innan bröllopet. Börja online och ta en titt på olika cateringsfirmor, festvåningar och liknande tjänster för att se vilka menyer de erbjuder för bröllop och vad detta kommer att kosta. Du spar tid på att söka online eftersom du då inte måste besöka de olika försäljarna för att få veta vad de har och vad det kostar. När du har valt så är det bara att boka och se till att blommor, mat och kläder kommer att vara redo för bröllopsdagen. Kläder kan man hyra eller köpa. Det beror lite på budget och hur viktigt det känns att ha en alldeles egen bröllopsklänning som man skickar vidare till barn och barnbarn.

Samla möten och planering till en dag

Det här är verkligen ett bra tips för den som måste ordna med ett bröllop på kort tid. När man viger en eller två dagar till möten och planering så får man mer gjort. Om man inte har denna tid så ska man skapa en lista med det som måste göras inför ett bröllop i Stockholm och sedan beta av listan så snart man kan. Listan ska ha det viktigaste och mest tidkritiska överst så att detta blir klart först. Listor är för övrigt väldigt bra verktyg när man måste utföra något snabbt och då man inte vill riskera att missa något på vägen.

Bröllopsdetaljerna – Festvåningen

Det stora utbudet av festvåningar ger möjligheter till att anordna en fest helt utifrån sin egen smak och tycke. Samtidigt kan det vara svårt att välja rätt bland det stora utbudet festvåningar eftersom att man sällan hinner gå igenom samtliga alternativ innan man bokar. Att vara ute i god tid är givetvis en god idé, men att ställa upp krav på hur festvåningen ska se ut och var den ska ligga gör valet en hel del lättare. När du ska välja bland festvåningar så är det viktigaste att du väljer utifrån dina behov och utifrån egna preferenser. Nedan kommer vi att nämna några viktiga punkter som du kan tänka på innan du bokar våning för festen.

  • Läge och stad
  • Storlek på lokalen
  • Tillgång till kök för möjlighet till matlagning/hantering
  • Antal toaletter
  • Teknisk utrustning, ljud/ljus

Att bestämma sig för vilken stad festen ska hållas bör kanske inte nämnas. Självklart varierar utbudet av festvåningar beroende på vilken stad man befinner sig på. Däremot kan det vara bra att fundera på möjligheten att hyra lokal i utkanten av staden eller i en närliggande stad om de festvåningar som finns där passar bättre. Många gånger blir det billigare att hyra festvåningar som ligger en bit från centrum. Givetvis kräver det en kostnad som måste läggas på transporten till och från lokalen, men beroende på hur man ser det kan det vara värt den extra utgiften. När man väljer festvåningar som ligger på landet finns det även andra fördelar. Natur i all ära men man kan även hålla festen igång längre än inne i stan eftersom att det inte finns grannar som blir störda av festandet. Festvåningar som ligger utanför stan är ofta alltså billigare att hyra än de som ligger centralt och de tillåter egna öppettider.

När man väljer bland festvåningar är det viktigt att välja en lokal som passar sällskapet. En för stor festvåning känns lätt opersonlig och stel medan det i en för liten festvåning blir svårt att festa loss. När man står inför valet mellan festvåningar är det storleken som avgör om den passar för festen och för sällskapet. Det betyder kanske att man inte kan välja den festvåning man helst vill ha, men man kommer däremot få en trevligare kväll i en lokal som passar antalet gäster.

Beroende på om man har tänkt laga maten på plats eller beställa in catering påverkas behovet av kök. De flesta festvåningar har kök, men möjlighet att tillaga mat finns inte alltid. Bestäm därför i förväg hur du vill göra med maten. Ska den lagas på plats eller ska den enbart förvaras innan servering? Det är värt att se sig runt bland festvåningar som stödjer det behov man har så att det i slutändan inte blir en extra utgift om man blir tvungen att beställa mat som man tänk laga själv. Hör även efter vilken utrustning som finns i köket. Har ni behov av stora kylar eller frysar och förvaringsutrymme så är det bäst att ange era specifika behov i förväg. Kanske vill ni även låna porslin och bestick? Tillgång till dessa möjligheter varierar bland festvåningar så se till att planera inför hur ni vill göra med maten innan ni bokar lokal.

Nu kommer vi till den punkt som många ofta glömmer och som kan komma att påverka trivseln i lokalen, det vill säga toaletterna. Att det finns tillräckligt med toaletter är nödvändigt för att gästerna ska slippa spendera sin tid i toalettkön. De flesta festvåningar har ett par toaletter, men för att försäkra dig om att det finns tillräckligt med toaletter för antalet gäster bör ni kolla upp detta på förhand. För ett sällskap om 100 gäster räcker det ofta med tre toaletter, men ju fler toaletter desto bättre stämning.

Olika festvåningar ger olika möjligheter för underhållning. Den tekniska utrustningen för ljus och ljus är viktig om man planerar att boka in musikunderhållning för festen. Visserligen finns möjlighet att hyra in ljud- och ljusanläggningar men det kommer att betyda en extra kostnad, så för att spara pengar kan det vara klokt att titta efter festvåningar där man har tillgång till denna utrustning.

Planera festen på ett hotell

Vill man slippa alla bekymmer med att planera festvåningen kan man så klart hyra in sig på ett hotell och få all professionell hjälp det innehär, dessutom har de oftast stor kunskap om att anordna fester. Högberga Gård har länge varit en magnifik festplats för bröllop och du behöver aldrig ens fundera på om dina gäster kommer att minnas festen som något extraordinärt.

För att sammanfatta de punkter som man bör fundera kring när man letar efter festvåningar så är det viktigaste att man väljer festvåning efter behov. Det är sällan en bra idé att planera festen utifrån lokalens förutsättningar eftersom att det kan betyda extra omkostnader för att få till en lyckad fest. Att spara in pengar genom att leta efter de billigaste festvåningarna kan bli en dyr historia. Planera utifrån dina behov så kommer festen att bli precis som du önskar.

Konsten att välja festlokal till bröllopet

Bröllopsfesten, 50-årskalaset eller studentskivan – alla festliga tillställningar kräver passande festvåningar. Eftersom att platsen och lokalen spelar en avgörande roll för vilken atmosfär man kan skapa är valet bland festvåningar viktigt. Man bör alltså anpassa festvåningen efter festen och inte tvärtom. För att göra detta krävs det lite planering och det är just denna planering som denna artikel ska handla om. Hur man väljer rätt bland alla tillgängliga festvåningar och vad man bör tänka på för att den ska passa just er fest.

Den viktigaste frågan är självklart var festen är tänkt att hållas, med andra ord i vilken stad söker ni bland festvåningar? Utbudet av festvåningar skiljer sig naturligt beroende på plats och det finns säker mer alternativ för de som bor i större städer än för de som bor på mindre orter. En annan viktig fråga handlar om hur många gäster som ni tänker bjuda in till er fest. Antalet gäster kommer givetvis att påverka val av lokal och genom att besvara denna fråga krymper antalet festvåningar som kan vara aktuella för just er tillställning. Nu kommer vi till frågan om behov av utrusning av olika slag. Har ni behov av ett kök där ni tänker förbereda maten eller fungerar det utan kök? Har ni behov av kyl eller frys för att hålla mat och dryck kalla? Kommer det att spelas livemusik på festen och har ni då behov av en scen med ljud- och ljusanläggning? Helt beroende på era behov av utrustning passar vissa festvåningar bättre eller sämre för er fest och ni ska ju väja festvåning efter fest och inte anpassa festen efter lokalen. En annan viktig fråga som är värd att fundera på är om man vill ha sin fest inne i staden eller i utkanten med naturen som granne. Fördelar finns givetvis med båda alternativen. Festvåningar som ligger centralt har ofta begränsat tillstånd för öppettider eftersom att grannarna lätt kan bli störda av festande och musik. Det är däremot lätt att ta sig till festvåningar som ligger centralt, vilket inte alltid är fallet med festvåningar som ligger lite avskilt. Festvåningar som ligger utanför stadskärnan brukar inte ha begränsade öppettider, vilket gör att man få större friheter att festen så länge man nu vill. Till sist kommer vi fram till den, får många, viktigaste frågan; vad får festvåningen kosta att hyra? Priset är ofta avgörande när man väljer bland festvåningar med all förståelse. En bra idé för att hålla nere kostnaden kan vara att städa själv, eftersom att det annars brukar kosta en del att få det utfört. Man bör också skicka offertförfrågningar till ett antal olika festvåningar, om möjligheten finns, för att kunna jämföra priserna. Se dock till att inte låta priset styra valet helt och hållet.

Bröllopsplatsen vill man minnas

Självklart ska bröllopet ha en extra fin plats för fest och vigsel, det är en av livets viktigaste dagar. Anordnar man bröllopet på Blue Hotel har man havet intill, vilket underbart sött att börja lyckliga dagar på.

En av livets största dagar

Den viktigaste dagen i mångas liv är bröllopet. Det är en dag som man ofta planerar månader i förväg inför och kanske just därför är dagen så fylld av förväntningar, som man gör allt i sin makt för att infria. Det är precis detta som denna artikel ska handla om, förväntningar och planering.

Förväntningarna för den stora dagen

Givetvis ska denna dag vara en glädjens dag. Bröllopet är ju dagen då familj och vänner samlas för att, tillsammans med brudparet, fira kärleken. Förväntningarna är ofta höga och även om det är höga med rätta så är det viktigt att formulera rimliga förväntningar. Det finns trots allt en hel del som inte ens den bästa planeringen i världen kan styra över. För att ge exempel är väder och plötslig sjukdom två sådana saker som ingen kan rå över. Att förvänta sig solsken eller att samtliga gäster kommer att dyka upp är därför vanskligt. Att förbereda sig på att det kan regna eller att toastmastern plötsligt blir magsjuk och att ha med det i beräkningen är därför en bättre idé. För att inte bli besviken eller stå handfallen på den stora dagen är det kanske bättre att planera för det värsta men hoppas på det bästa.

Planera inför bröllopet

Att formulera ett tydligt mål kan givetvis även appliceras i planeringen av bröllopet. Efter målet är tydligt definierat kan man formulera de strategier som leder fram till målet. För vem/vilka håller man bröllopet, vad är det man vill få ut av dagen och hur når man dit? Även om de allra flesta brudparen givetvis vill att gästerna ska ha en lika fin dag som de själva är det lätt att missa vägen dit. Att skapa underhållning för gästerna under tiden då brudparet exempelvis fotograferas är ett bra exempel på att ge gästerna mer fokus. Att det kan bli stelt när människor träffas för första gången är inte ovanligt. Om man istället ger dem en uppgift de måste lösa tillsammans eller ett samtalsämne där alla kan engagera sig kan de på så sätt bryta isen. Planera med er själva och gästerna i fokus.

Hitta en festplats som passar Er

Valet av plats för vigsel och fest är självfallet viktigt och ska väljas på omsorg, många bjuder in till visning och idag är konferenshotell ett val som många gör då de kan erbjuda en komplett lösning för många gäster och boende för de som vill stanna kvar. En del hotell erbjuder dessutom riktigt exklusiva sviter. Krägga Herrgård har både exklusiviteten, den goda maten och dessutom är platsen gjord för att skapa bröllopsminnen som vara för evigt.

Festlokaler efter din önskan

Festlokaler finns det många av och det är lätt att hitta en lokal som passar just dina syften oavsett var du befinner dig i landet. Vill du ha något lite extra så kan du alltid fixa med lokalen så att den ser ut precis som du vill ha den då detta ofta går att ordna när man bokar en lokal. Kanske vill du exempelvis smycka lokalen med blommor eller dylikt för att den ska se ut som du vill, då kan detta ordnas efter att du talat med dem som är ansvariga för lokalen.

Olika fest olika lokal

Beroende av vad för slags fest du ska ordna med så finns det mer eller mindre bra lokaler för just din fest. En lokal som var perfekt för ett bröllop kanske inte passar sig lika bra till företagsfesten eller examensfesten. Tursamt nog så finns det massor av fina lokaler att boka så man finner ofta vad man söker efter om man bara är ute i god tid.

Det viktigaste att tänka på innan du börjar att leta efter lokal är att se till antalet gäster så att du inte letar bland lokaler som är för små eller för stora helt i onödan. Rum för stora bröllopsfester med en mäktig vy och Stockholms skimrande vatten hittar man på  Högberga. Här blir både företagsfesten och bröllopet ett gediget minne för livet.

Annat till festen

När man bokar festlokal kan man ofta få hjälp med annat på samma gång. Det är alltid skönt att få fullservice om man hittar ett företag som levererar detta och som man känner sig bekväm med att använda. Med fullservice behöver man inte tänka på något alls då både lokal, mat, dryck, dj och underhållning sköts av ett och samma företag.

Många har kontakter, vänner, bekanta och familjemedlemmar som man vill ska sköta vissa delar av festen. Kanske känner man en kock eller en dj till exempel och då kan man låta dem sköta det de kan medan man kan be om hjälp utifrån gällande de delar av festen man behöver andras hjälp med.

Bröllopsfest i skärgården

I trakterna kring Stockholm finns det massor av fina platser att välja mellan när det kommer till bröllop och fest. Det finns en stor mängd färdiga paketlösningar att välja mellan och det finns många olika lokaler som man kan boka om man hellre vill sköta bröllopet utan just paketlösningar. Många tycker att det är smidigt och bra med just paket medan andra tycker att det känns opersonligt. För dem som hellre sköter fixandet till bröllopsfesten utan paketlösning så finns det som sagt många trevliga lokaler att välja mellan. Vidare så är man i den bästa staden i Sverige gällande allt det där andra som ska fixas då det i Stockholm finns ett brett utbud av cateringfirmor, florister, makeupartister, syateljéer, frisersalonger med mera. Man kan med andra ord hitta allt det man önskar i en och samma stad utan svårigheter.

Sommarbröllop

Många anser det vara lite extra romantiskt med bröllop under sommaren då blommorna är som vackrast, vädret är som bäst och många är lediga. Dessa sommarbröllop brukar ofta hållas i lite lantliga miljöer så att man kan ta vara på det vackra vädret och vara någon annanstans än mitt i staden utan svårigheter. För den med önskan om ett bröllop i skärgården har Lidingö en hel del att välja bland! Till de välkända anläggningarna räknas Blue Hotel som under lång tid byggt varumärke kring exklusiv helhetsupplevelse, njutning och SPA. Många platser utanför städerna har lokaler som står och väntar på sommarens alla bröllop och det finns många för att de på så sätt ska kunna tilltala många olika personers smak gällande känsla och utseende.

Slott eller koja

Många vill ha ett extravagant bröllop med en touch av Beverly Hills medan många andra föredrar en ombonad lada nära en sjö. Det finns lika många önskningar för ett bröllop som det finns par som ska gifta sig och det går alltid att få till det så som man vill. Det är en bra idé att vara ute i god tid om man ska gifta sig under de mer populära månaderna under året då det bokas upp snabbt eftersom det fortfarande är många som gifter sig.